Boken utan ord

Boken utan ord

Guld får oss att tänka på rika människor. Gud är väldigt rik. Han äger världen, solen, månen, stjärnorna, ja hela universum och mycket mer. Han har gjort dem och därför tillhör de honom.
Det allra finaste guldet kallas för rent guld. Gud är ren och helig. Han har aldrig sagt, gjort eller tänkt något som är fel eller syndigt.
Han är så helig att han inte kan tillåta synd i sin närhet. Bibeln säger: "Helig, helig, helig är HERREN" (Jesaja 6:3).
I Bibeln läser vi om Guds hem, himlen. Det är en underbar plats, där ingen är ledsen eller sorgsen och där det inte heller finns någon smärta.
Gatorna i himlen är gjorda av rent guld. Gud längtar efter att människor som du och jag ska få leva i himlen tillsammans med honom men det finns ett stort problem...
Den mörka sidan talar om synden. Synd innebär att vi tänker, gör och säger sådant som Gud inte tycker om, till exempel när vi ljuger, fuskar, är själviska eller sårar och skadar andra.
Synden kan aldrig få finnas i Guds närhet i himlen.

Bibeln säger att alla har syndat (Romarbrevet 3:23). Det betyder varenda människa, även du och jag.
Vi är alla födda med den där lusten att synda och göra sånt som är fel. Ingen behövde lära oss hur man blir olydig eller ljuger.
Gud säger att synden måste straffas. Straffet innebär att vi skiljs från Gud för all evighet och inte kan vara i hans underbara närhet.
Det är det som du och jag har förtjänat.
Gud visste allt om synden i ditt och mitt liv. Han visste också att vi inte klarar av att bli av med den på egen hand. Gud älskar oss så mycket att han sände sin egen Son, Jesus Kristus, till världen för att lösa vårt syndaproblem.
Herren Jesus, Guds Son, föddes som en liten bebis här i världen. Han växte upp, precis som du och jag men han hade ingen synd i sitt liv. Han var fullkomlig.
Jesus valde frivilligt att dö på korset för dig och mig. Där tog han det straff på sig som vi hade förtjänat. Han kunde göra detta eftersom han inte hade någon egen synd.
I Bibeln står det "Kristus dog för våra synder" (1. Korintierbrevet 15:3). Den röda färgen på den här sidan påminner oss om att Jesus blödde och dog för våra synder.

Tre dagar senare uppstod Jesus från de döda. Han lever idag och i all evighet.
Den här sidan berättar för oss att vi kan få förlåtelse för alla våra synder och få det så här rent inom oss. Det är bara Herren Jesus som kan rena oss på detta sätt. När Herren Jesus dog på korset straffades han i vårt ställe och på grund av detta kan han nu förlåta oss alla våra synder.
Om du är ledsen för att du levt på ett sätt som en helig Gud inte kan acceptera, så kan du nu lita på att Jesus kan rena dig en gång för alla.
Du kan säga ungefär så här till honom: "Herren Jesus, jag är ledsen för att jag är en syndare. Tack för att du dog för mig. Hjälp mig att vända mig bort från synden och gör du mig ren inför Gud." Om du ber detta och verkligen menar det kan du också lita på att Gud tar dig helt på allvar och gör det som han lovat, nämligen renar dig från all synd och ger dig evigt liv. Du blir då Guds barn och han kommer aldrig att överge dig. Eftersom Jesus tagit straffet på sig, kan Gud handla på detta vis. Syndens skuld har blivit betald.
Du kan veta att du kommer att få vara med honom i all evighet i hans underbara himmel. Bibeln säger: "Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv" (Johannes 3:16).
När du ser grönt gräs eller gröna plantor, vet du att de har liv. När du tar emot Guds gåva, som är evigt liv, betyder detta att du redan nu har hans liv inom dig. Nu kan du växa och lära känna Gud. Du kommer att älska honom mer och mer och få en längtan efter att göra sådant som gör honom glad.
Här har du fyra ting som kommer att hjälpa dig att växa som kristen:
1. Tala med Gud i bön varje dag.
2. Läs och lyd Guds Ord, Bibeln.
3. Berätta för andra om Jesus.
4. När du syndar, be då Gud om förlåtelse.
Gud lovar: "Jag ska aldrig lämna dig eller överge dig" (Hebreerbrevet 13:5).
Något annat som du kan göra som hjälper dig att växa som kristen är att lära dig allt du kan om Gud från Wondersurf.se. Klicka här för att komma tillbaka dit. Gud kommer att välsigna dig medan du lär dig allt du kan om honom!
;
  
  
  

Tillbaka till start